mandag den 17. oktober 2011

Mit første våd filtede slag :o)


I går lavede jeg dette fine slag i vådfiltning.
 Det var godt nok et stort arbejde, men det hjalp at Gulla også filtede et tilsvarende slag i sort sammen med mig. På den måde kunne vi hjælpe hinanden, fordi vi begge er nybegynder i så store projekter,
  og til dette slag havde vi kun en meget kort anvisning af hvordan det skulle laves.
Men vi gik i gang og knoklede løs med at filte og finde ud af hvordan vi greb projektet an. Vi
 blev da også meget klogere efterhånde  som vi fik arbejdet os frem, og fandt ud af at vi skal gøre det lidt nemmere for os selv næste gang.
Hvornår næste gang bliver et lidt uvist endnu... smiler er mættet lige nu.
Mit slag på billederne er faktisk lige taget ud af tørre tumbleren, og jeg har forsøgt at forme det lidt i facon, når det er tørt vil jeg nålefilte lidt mere dekoration på og rette lidt på det hist og pist.
Ved endnu ikke om jeg selv vil bruge det, eller sætte det til salg i den blå trold...

3 kommentarer:

Skjold sagde ...

Hold da op hvor er den flot. Hvad er vådfilt?
Det lyder svært, men utrolig flot

Hanne sagde ...

Hvor er det blevet flot. Jeg har ikke selv prøvet, men jeg kender et par stykker der også vådfilter og de siger det er et stort arbejde
kh hanne

http://troldeognissemager.blogspot.com/ sagde ...

Hej Skjold og Hanne
Vådfilt er filtning med sæbe og vand. Kort fortalt man filter indtil ulden begynder at krympe sammen, og man kan benytte tørre tumbleren til at lette processen, fordi uldfiberne kryber sammen ved varme samt centrifugering. Det er et meget stort og hårdt arbejde "syntes jeg", men flot når det er færdigt.